Ласкаво просимо до нашого садка!

Ділимося досвідом

Конспект заняття з грамоти у формі гри "Поле Чудес"

Програмовий зміст:

           Викликати у дітей інтерес до нових знань, збагачувати словниковий запас словами – назвами, ознаками, діями; закріплювати вміння виділяти звуки в словах, придумувати слова з заданим звуком; продовжувати вчити дітей орієнтуватися та складати речення за схемами; вправляти у читанні складів; уточнити знання дітей про пори року; розвивати стійку увагу, пам'ять, зв’язне мовлення, мислення, використовуючи розивально – коректурні таблиці, уміння правильно викладати свої думки, уяву; виховувати самостійність, дисциплінованість, позитивні емоції

Обладнання:  барабан з написом «Поле чудес», мольберт, магнітофон, емблеми командам з написами  назв «Чомусики», «Пізнайки», «Цікавлики», коректурна таблиця,  сюжетна картина «Зима в лісі», картки для звукового аналізу, ілюстрації для складання речень, картки для  визначення кількості складів,   таблички – схеми для читання прислів’їв, паперові сердечка для призів.

 

Хід заняття:

Організаційний момент:

Вихователь:                                    - Продзвенів уже дзвінок

Починається заняття!

Попрацюємо старанно,

Щоб почули ми в кінці,

Що у нашій дружній групі,

Діти просто молодці!

Вихователь: - Діти, давайте розпочнемо наше заняття словами – привітання!

Діти:   

                                                             - Ось зібралися ми в круг,

Я твій друг,

І ти мій друг.

Міцно за руки візьмемось,

І друг другу посміхнемось!

Вихователь: - Діти! Сьогодні заняття в нас незвичайне. Це заняття-гра,яка має назву: «Поле Чудес». Приймати участь у грі буде три команди. Це команда – «Пізнайки», команда – «Чомусики» та команда – «Цікавлики».

- Нам буде допомагати  барабан із завданнями. Якщо ми правильно виконаємо всі завдання, то зможемо розгадати ось це зашифроване довге слово, яке приховане під цифрами. (Додатки 1 та 2).

- Скажіть мені, що таке слово? Що можна зробити зі словом?

Діти: - Слово можна почути,прочитати,написати,скласти,сказати.

Вихователь: - Для чого нам потрібні слова?

Діти:- Слова нам потрібні для спілкування.

Вихователь: - Діти в навколишньому світі нас оточує багато слів. Давайте пограємо зі словами.

Мовна гра: «Такі різні слова»:

Питання:

- Які слова живуть на небі?

- Які слова живуть на тобі?

-Назвіть шкільні слова? (діти називають варіанти слів)

Вихователь: - Молодці! Діти, скажіть,а які бувають слова? (слова-назви, слова-дії, слова-ознаки).

- Як  позначаються слова-назви?

- Як позначаються слова-ознаки?

- Як позначаються слова – дії?

Вихователь: - А зараз, будь ласка, команда  «Пізнайки», придумайте зимове слово назву (сніжинка).

- Команда  «Чомусики», придумайте слово-дію до слова «сніжинка» (кружляє,падає,тане,лежить,летить тощо).

- А команда  «Цікавлики», придумайте слово - ознаку до слова «сніжинка» (яскрава, біла, пухнаста, холодна).

Вихователь: - Молодці! Діти, ми знаємо, що зі слів складається наша мова. Пригадайте прислів’я, які ми вчили про мову або про слова.

Діти:                                                   

«Слово до слова - зложиться мова».

«Гостре словечко коле сердечко».

«Слово-не горобець,вилетить-не піймаєш».

Основна частина:

Вихователь: - Добре, мені здається настав час крутити барабан і дізнаватися перше завдання.

-                     Подивіться, що показує сектор №1.

Діти:  - Слова.

Вихователь: - Сектор №1 пропонує пограти зі словами.

Вправа «Коректурна таблиця» (Додаток 3).

Питання до таблиці:

    • Назвіть всі живі слова.
    • Назвіть всі неживі слова.
    • Які слова жіночого роду?
    • Назвіть слова чоловічого роду.
    • Які слова середнього роду?
    • Що зайве у верхньому ряду? (лиса-починається на звук  -Л-, а машина та мило-на звук –М-; мило - середнього роду, а машина та лиса  – жіночого).
    • Що зайве у середньому стовпчику?  (лиса - вона жіночого роду).
    • Що спільного між предметами,які знаходяться в середньому ряду? (вони всі потрібні для учнів)
    • Що зайвого у третьому стовпчику? (книга-вона починається на звук –К-.
    •  Що зайве у середньому ряду? (книга - вона жіночого роду).

Вихователь:   - Молодці!  Можна відкрити першу літеру. Крутимо барабан. Що пропонує на наступний сектор № 2?

Діти: - Звуки.

Вихователь: - Які бувають звуки? (голосні, приголосні: тверді та м’які).

-         Скільки голосних звуків? (6).

-         Назвіть їх. (а,о,у,и,е, і).

-         Назвіть приголосні звуки.

Вихователь: - Добре! А зараз пограємо у гру: «Дражнилки»

Вихователь називає приголосний твердий,а діти додають до нього голосний,таким чином,щоб звук став м’який. Наприклад: н-ні, м-мю, р-ря, к-кі тощо.

Вихователь: - Добре,молодці! У вас на столах лежать картки для звукового аналізу слів. Зробіть його самостійно. Звуковий аналіз слів. (Додаток 4).

Зробивши звуковий аналіз 1-2 дитини коментують з місця.

Вихователь: - Ви добре впоралися. Можна відкрити наступну літеру.

Вихователь: - Повертаємо стрілочку. Що вам нагадує ця схема? (склади).

Так, сектор № 3 пропонує нам пограти зі словами та поділити їх на склади. А що таке склад? (це частина слова).

Вправа:  «Зашифрована  картинка»(Додаток 5)

Вихователь: - Хто зображений на малюнку?

- Як назвати одним словом? (тварини).

- Давайте розділимо на склади слово «тварини». (Відповіді дітей)

Вихователь: - Який склад наголошений? ( склад –ри-).

Д\ гра: «Четвертий зайвий» (Додаток 6)

Вихователь: - А тепер я пропоную попрацювати командам окремо.

Завдання для команди «Пізнайки» - розділити слова на склади та записати схему самостійно.(Додаток 7)

Завдання для команди «Чомусики» - розділити слова на склади

та з’єднати із відповідною схемою.(Додаток 8).

А команда «Цікавлики» - поділити слова на склади та відстукати їх кількість на бубні.(Додаток 9)

Вихователь: - Добре, впоралися. Відкриваємо ще одну літеру. Крутимо стрілку до наступного сектору. Що тут зображено?

Діти: - Це ноти, музика.

Вихователь: - А що таке музика?

Діти: - Музика - це розваги та відпочинок.

Фізкультхвилинка

- Як живеш? – Ось так!

- Як ідеш? – Ось так!

- Як біжиш? – Ось так!

- Як танцюєш? – Ось так!

- Як даєш? – Ось так!

- Як береш? – Ось так!

- Як ти спиш? – Ось так!

- Як сидиш? – Ось так!

Вихователь: - Добре! Відпочили і на місця тихенько сіли. Відкриваємо літеру та крутимо барабан,отримуємо нове завдання.

-         Зверніть увагу, що показує цей сектор?

Діти: - Знак питання.

Д\гра: «Запитання-відповіді»:

    • Назвіть перший день тижня.
    • Яка зараз пора року?
    • Назвіть зимові місяці.
    • Яка пора року настане  після зими?
    • Яка пора року була перед  зимою?
    • Який день тижня приходить після четверга?
    • Назвіть всі дні тижня.
    • В якій країні ми живемо?
    • Як називається наше місто?

Вихователь: - Ви правильно дали відповіді. Відкриваємо літеру,переходимо до наступного сектору. Цей сектор «Чорний ящик». В ньому ілюстрації. Я вам пропоную скласти речення за ілюстраціями.

-         А що таке речення? (Це слова поєднані за змістом).

Вправа: «Склади речення за ілюстрацією» (Додаток 10).

(Діти складають речення та викладають його схему).

Вихователь: - Що стоїть в кінці речення? (Крапка).

- Якщо стоїть крапка,то це речення яке? (Розповідне).

- Як можна зробити запитальне речення? (Поставити в кінці знак питання).

- Як речення зробити окличним? (Поставити знак оклику в кінці).

(Діти промовляють речення з відповідною інтонацією).

Вихователь: Діти про яку пору року ми складали з вами речення?

Діти: - Про зиму.

Вихователь пропонує комусь із дітей розповісти вірш  на зимову тематику.

Сніжинки.

З неба падають сніжинки

На дерева,на будинки,

На майдани, на садки,

На ялинки,на дубки.

Біле,біле все навколо,

Ясне й чисте,як ніколи,

Мов пухнаста ковдра ліг

Скрізь на землю білий сніг.

                                                          Н.Забіла

Вихователь: - Молодці!Дякую. Я,думаю,що нам можна відкрити ще одну літеру.

 І перейти до наступного сектору.

- Що тут зображено? (Літери)

- Назвіть літери, які ми вивчили? (А,О,У,Л,М,И)

- Зараз я пропоную попрацювати командам окремо.

Завдання для команди «Знайки» - Д/гра: «Прочитай по першим літерам» (Додаток 11).

Команда «Чомусики» та «Цікавлики» - прочитати склади в таблиці (Додаток 12).

Вихователь:- Ми виконали всі завдання! Можемо відкрити літеру. Хто може прочитати слово?  (МОЛОДЦІ)

Вихователь: - Ви сьогодні і справді великі молодці, і наш останній сектор «Приз». Але найголовніший приз - це знання, які ви отримали та показали. Давайте згадаємо прислів’я про знання, яке ми вчили. (Діти пригадують прислів’я за допомогою таблички-схеми) (Додаток 13)  «Знання - це скарб, а вміння вчитися-ключ до нього».

Вихователь: - Заняття наше закінчилося,і на згадку я вам дарую ці сердечка , як часточку свого серця, і бажаю,щоб ви завжди були такими ж розумними та старанними.

Підготувала:

вихователь Тернавська Н.С