Ласкаво просимо до нашого садка!

Ділимося досвідом

Конспект заняття з розвитку мовлення "Хліб усьому голова"

Тема заняття: комплексне заняття з розвитку мовлення та ознайомлення з навколишнім «Хліб усьому голова».

Програмовий зміст: систематизувати і закріпити знання  дітей про вирощування та використання хліба, активізувати словник дітей прислів’ями.  Формувати уявлення про послідовну появу хліба на шляху: земля, зерно, колосок, мука, тісто, хліб. Виховувати патріотичні почуття до рідної землі, бережливе ставлення до хліба, прищеплювати любов та повагу до професі ї хлібороба.

Словникова робота: борошно, хлібороби, каравай, косар.

Попередня робота: екскурсія до хлібного магазину, розгляд альбому «Хліб – усьому голова», конкурс малюнків разом із батьками «Хвала рукам, що пахнуть хлібом».

Обладнання: дидактична гра «Що було спочатку», виставка малюнків, магнітофон, рухлива гра «Весела гра», декорації до гри – драматизації «Колосок».

Хід заняття:

Вихователь:Добрий день, любі діти, шановні дорослі.

Сідайте по зручніше

Починаймо працювати.

Ми дізнаємось сьогодні

Як пахучий хліб з’явився

І потрапив к нам на стіл.

Гарний, запашний і рідний,

Всім він любий на землі.

-         Діти, чим пахне у нас в залі?

-         А я скажу так: пахне життям.

-         Чому я так сказала?

-         Тому що хліб – це життя. Ми їмо хліб кожен день. Без нього не обходиться ні сніданок, ні обід, ні вечеря, ні святковий стіл. Хліб завжди берегли, на його честь складали пісні і вірші.

Народ казав про хліб, як про живу істоту: хліб – батюшка, хліб – усьому голова.

Пахне хліб,

Як тепло пахне хліб!

Любов’ю трударів,

І радістю земною,

І сонцем, що всміхалося весною,

І щастям наших неповторних діб –

Духмяно пахне хліб!

 

М. Рильський

Хліб

-Не кидайсь хлібом, він святий!-

В суворості ласкавій,

Бувало, каже дід старий

Малечі кучерявій.

-         Не грайся хлібом, то ж бо гріх! –

Іще до немовляти,

Щасливий стримуючи сміх,

Бувало каже мати.

Бо красен труд, хоч рясен піт,

Бо жита дух медовий

Життя несе у людський світ

І людські родить мови.

Вихователь: Немало складено приказок і прислів’їв про хліб. Ось послухайте: (діти за схемами читають прислів’я).

Піт на спині – хліб на столі.

Хліб усьому голова.

Нема обіду без хліба.

Хочеш їсти калачі – не лежи на печі.

Хліб – батько, вода – мати.

Не всі землю орють, а всі хліб їдять.

Вихователь: Багато людей працюють для того, щоб ми з вами їли смачний хліб. А як називаються люди, які вирощують хліб?

-         Хлібороби.

Так. Це дуже важка праця. І тому ми з повагою повинні ставитися до праці тих людей, які вирощують хліб.

Ось він – хлібчик духовий –

З хрустом кірочки смачний.

Ось він – теплий, мов налитий

Щедрим сонцем золотим.

І на стіл сьогодні

Завітав, з’явився він.

Вихователь проводить з дітьми гру «Хто краще і більше».

(треба дібрати слова, які характеризують смакові якості хліба: смачний, мякий, ароматний, духмяний, пахучий).

А зараз подивимось на малюнки, які ви намалювали разом зі своїми батьками. (Розгляд малюнків).

Імен багато має хліб: рогалик, торт, батон, пиріг, і паска, й паляниця

-         Чому всі ці вироби називають хлібом?

Дидактична гра «Де починається хліб».

-         Де починається хліб? У тісті.

-         Де починається тісто? У борошні.

-         Де починається борошно? У зерні.

-         Де починається зерно? У землі.

-         Де починається земля? У працьовитих руках.

Вихователь проводить гру «Що було спочатку».

Вихователь: - Хліб на столі – велика радість людям! Свіжий, духмяний, він увібрав у себе тепло сонця, всю щедрість матінки – землі, всю наснагу й невтомність людської праці.

Щоб їсти хліб кожен день треба гарно працювати. В нашій групі лінивих дітей немає. Всі ми любимо працювати. Навіть приказки про лінь і працю знають.

-         Хочеш їсти калачі – не лежи на печі.

-         Бджола мала, а й та працює.

-         А  ну вставай, чоловіче, третій півень кукуріче.

Я хочу, щоб ці слова почули мої знайомі мишенятка Круть та Верть. Зараз ми їх побачимо і почуємо.

На зеленому горбочку у вишневому садочку

Стоїть хатка і живуть в ній мишенятка.

З ними Півник – трудівник, що вставати рано звик.

-         Ку-ку-рі-ку! Всі вставайте! До роботи приступайте!

-         Бо хто рано устає, тому завжди Бог дає!

Круть: І чого оце кричати? Може я ще хочу спати?

Верть: Все робота да робота, а мені поспать охота.

-         Ой, які ліниві мишенята. Пішли в хату досипати і не почули як зранку йшов поряд з їхньою хатою косар з косою пшеничку косити.

Танок колосків та косарів.

 Круть: Це мій м’яч!

Верть: Ні! Мій! Віддай!

Круть: Сам віддай.

Вихователь: Годі, годі вже сваритись.

Треба , друзі, помиритись.

Станьте швидко вдвох сюди

Бачу близько до біди.

-         Діти! Допоможіть мишенятам помиритись.

Діти співають мирилочку.

Півник: Підмету ще двір як слід,, а тоді зварю обід.

Я знайшов колосок! Це, мабуть, його косарі загубили. Треба його змолотити, та з борошна пиріжків напекти. Хто піде зі мною?

Круть, Верть разом: Ой, не я! Тільки не я! Це робота не моя!

Вихователь: Півник махнув крилом і пішов до хатки. Образився на мишенят. Дітки, давайте допоможемо півник та наліпимо пирогів.

Ча – ча – ча – хочуть діти калача.

Чі – чі – чі – пече пічка калачі.

Чу – чу – чу – буде всім по калачу.

Че – че – че – обережно припече.

А поки готуються в печі солодкі пиріжки пограємо у веселу гру.

Круть, Верть, тепер ви зрозуміли, що тівнику допомагати? Тож ставайте швидко в коло заспіваємо пісню.

Пісня «Осінь – радісна пора».

Вихователь: В народі кажуть: хліб, сіль вода – богатирська їда.

Пам’ятаймо завжди, що хліб – святий. Шануймо його так, як шанували наші бабусі і дідусі.

Півник: Гості мої дорогенькі!

Добра вам бажаю.

І за добрим звичаєм хлібом пригощаю.

Добрі люди, добрі люди!

Хай завжди вам добре буде.

Вік живіть у вашій хаті

І щасливі і багаті!